יום שלישי, 8 בינואר 2013

תיאטרון בובות מקרטון

כשנתקלתי לראשונה בבנייה בקרטון, היה לי ברור שאני חייבת לנסות. באופן מפתיע החלטתי לא לקפוץ מעל הפופיק וישר לבנות איזה ארון קיר עגול ומתוחכם עם דלתות נפתחות כמו בבאטמוביל, אלא ללכת על משהו פשוט וקל - תיאטרון בובות לקטנים. בניתי אותו בגובה שמאפשר להם לשבת על הרצפה ולהתכופף מעט כשהם מציגים, אבל בדיעבד נראה לי שהייתי בונה את החלק התחתון (זה שמסתיר אותם) יותר גבוה, כדי שלא יצטרכו להתכופף בכלל - עושה רושם שזה מעיק עליהם קצת בזמן משחק (לא שלקטנה זה משנה אם רואים אותה או לא...).

הוראות פשוטות להכנת תיאטרון בובות כזה
אם אתם מכינים רהיט שאמור לשאת משקל - יש להכין אותו בשיטה אחרת ולא זו המפורטת פה (צריך ממש לבנות מעין שלד פנימי לרהיט). בקרוב מקווה שאסיים גם כוורת קטנה שהתחלתי להכין ואז אוכל להעלות לפה את ההוראות וצילומים מהתהליך.

משתמשים רק בקרטון בעל שתי שכבות גלים לפחות. מניחים שני קרטונים בגודל הרצוי זה על זה ומציירים על אחד את הצורה הכללית של תיאטרון הבובות. הקווים של הקרטון צריכים להיות אנכיים לרצפה. מדביקים בעזרת נייר דבק את הקרטונים זה לזה. חותכים בעזרת מסור חשמלי או סכין יפני (אני משתמשת בסכין יפני וללא ספק זה מאט את העבודה) את שני הקרטונים. מכינים גם רגליים, כדי שיוכל לעמוד, באותה שיטה. אני הכנתי שני חצאי עיגול והוא עומד די יציב.
חותכים גם רצועות ברוחב של כ-6 ס"מ באורכים שונים ומדביקים אותן בניצב על אחד הקרטונים שחתכנו מקודם בזיגזג, כך שיכסו את כל פני השטח של הקרטון.
הנה תרשים שיכול אולי לעזור להבין מה אני מקשקשת:


אחר כך מדביקים את החלק השני של הקרטון שכבר חתכנו מבעוד מועד על הזיגזגים. נעזרים באדם נוסף ובאקדח דבק חם נוסף או פשוט מדביקים בחלקים, תוך קימוט קל של הקרטון מדי פעם, כי הדבק החם מתייבש נורא מהר.

כשמסיימים עוברים לסגירת הצדדים. חותכים רצועות ארוכות ברוחב 6 ס"מ ובעזרת דבק חם מדביקים אותן בין שתי חתיכות הקרטון, כך שבעצם יסתירו את כל החלק הפנימי של רצועות הזיגזג. כשנסיים, נישאר עם תיאטרון בובות.

כדי לחזק את החיבורים נדביק נייר דבק מים (בא בגלילים גדולים, בצבע חום. ניתן להשיג במעט מאוד חנויות, אני מצאתי בארטא בנחלת בנימין בת"א) על כל החיבורים. כדי להשתמש בנייר דבק מים, מרטיבים מעט את נייר הדבק ומיד מדביקים.

השלב הבא נועד לחזק את פני הרהיט, או במקרה שלנו - תיאטרון הבובות. קונים גליל של נייר חום (נייר אריזה פשוט. ניתן להשיג בחנויות כלי כתיבה שונות. מצאתי גם את זה ב'ארטא') ומכינים דבק טפטים, על פי מתכון של כף דבק טפטים עם כוס מים וכף דבק פלסטי. מדביקים בעזרת דבק הטפטים את הנייר החום סביב כל תיאטרון הבובות. כשצריך לחתוך, חותכים עם היד ולא במספריים. זה חשוב, כי אחרת יראו את קווי החיבור אחר כך. אחרי שמדביקים, רוב הסיכויים שיופיעו בועות אוויר. מיד מרימים מעט את הנייר החום ומדביקים שנית, עד שלא נותרות בועות אוויר.

אחרי שכל העסק מתייבש, צובעים בצבעים אקריליים. לסיום - שתי שכבות לכה. אפשר כמובן להוסיף קישוטים, וילון או מה שבא לכם. אני תפרתי וילון משאריות בדים שהיו לי בבית והשחלתי חוט, שחיברתי לתיאטרון הבובות בעזרת נעצים כאלה ללוח שעם. בינתיים זה תופס מצוין.

הנה תיאטרון הבובות הגמור שלי:

פתוח...

וסגור...



2 תגובות: